• Mon espace de travail
  • Aide IRIS
  • Par Publication Par Personne Par Unité
    • English
    • Français
  • Se connecter
Logo du site

IRIS | Système d’Information de la Recherche Institutionnelle

  • Accueil
  • Personnes
  • Publications
  • Unités
  • Périodiques
UNIL
  • English
  • Français
Se connecter
IRIS
  • Accueil
  • Personnes
  • Publications
  • Unités
  • Périodiques
  • Mon espace de travail
  • Aide IRIS

Parcourir IRIS

  • Par Publication
  • Par Personne
  • Par Unité
  1. Accueil
  2. IRIS
  3. Publication
  4. Exposing the role of coparenting and parenting for adolescent personal identity processes
 
  • Détails
Titre

Exposing the role of coparenting and parenting for adolescent personal identity processes

Type
article
Institution
UNIL/CHUV/Unisanté + institutions partenaires
Périodique
Journal of Social and Personal Relationships  
Auteur(s)
Albert Sznitman, G.
Auteure/Auteur
Van Petegem, S.
Auteure/Auteur
Zimmermann, G.
Auteure/Auteur
Liens vers les personnes
Zimmermann, Grégoire  
Albert Sznitman, Gillian  
Van Petegem, Stijn  
Liens vers les unités
Institut de psychologie (IP)  
FADO - Centre de recherche sur la famille et le développement  
ISSN
0265-4075
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2019-04
Volume
36
Numéro
4
Première page
1233
Dernière page/numéro d’article
1255
Peer-reviewed
Oui
Langue
anglais
Résumé
In line with a family systems perspective, this study examined the association between two aspects of family climate, that of coparenting^(cooperation, triangulation) and parenting (autonomy-support, dependency-oriented and achievement-oriented psychological control) and their relation to adolescent personal identity formation (commitment making, identification with commitment, exploration in breadth, exploration in depth, ruminative exploration, reconsideration of commitment). Using structural equation modeling, we tested the hypothesis that coparenting would be associated with adolescent identity formation via parenting. Cross-sectional self-report data were collected from 1,105 Swiss adolescents (aged 13-18 years; 51% female). Structural equation modeling revealed associations between coparental cooperation and more adaptive identity formation via parental autonomy support. Conversely, coparental triangulation was associated with maladaptive identity dimensions via parental dependency-oriented psychological control. These associations were not moderated by age, gender, or family structure.
Sujets

coparenting, parentin...

PID Serval
serval:BIB_AF2E815B9EA8
DOI
10.1177/0265407518757707
WOS
000461585700008
Permalien
https://iris.unil.ch/handle/iris/202354
URL éditeur
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0265407518757707?journalCode=spra
Date de création
2018-01-11T10:25:57.328Z
Date de création dans IRIS
2025-05-21T02:47:59Z
Fichier(s)
En cours de chargement...
Vignette d'image
Nom

Coparent, parent, ID_final_JSPR16497.pdf

Version du manuscrit

postprint

Taille

3.17 MB

Format

Adobe PDF

PID Serval

serval:BIB_AF2E815B9EA8.P002

URN

urn:nbn:ch:serval-BIB_AF2E815B9EA83

Somme de contrôle

(MD5):60dd68194b49b24bcf197bc240e9d605

  • Copyright © 2024 UNIL
  • Informations légales