• Mon espace de travail
  • Aide IRIS
  • Par Publication Par Personne Par Unité
    • English
    • Français
  • Se connecter
Logo du site

IRIS | Système d’Information de la Recherche Institutionnelle

  • Accueil
  • Personnes
  • Publications
  • Unités
  • Périodiques
UNIL
  • English
  • Français
Se connecter
IRIS
  • Accueil
  • Personnes
  • Publications
  • Unités
  • Périodiques
  • Mon espace de travail
  • Aide IRIS

Parcourir IRIS

  • Par Publication
  • Par Personne
  • Par Unité
  1. Accueil
  2. IRIS
  3. Publication
  4. Participatory Video: One Contemporary Way for Cree and Inuit Adolescents to Relate to the Land in Nunavik
 
  • Détails
Titre

Participatory Video: One Contemporary Way for Cree and Inuit Adolescents to Relate to the Land in Nunavik

Type
article
Institution
UNIL/CHUV/Unisanté + institutions partenaires
Périodique
Arctic: Journal of the Arctic Institute of North America  
Auteur(s)
Herrmann, Thora M.
Auteure/Auteur
Chanteloup, Laine
Auteure/Auteur
Joliet, Fabienne
Auteure/Auteur
Liens vers les personnes
Chanteloup, Laine  
Liens vers les unités
Inst. de géographie et durabilité  
Centre Inter. Recherche montagne  
ISSN
1923-1245
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2023-08-12
Volume
76
Numéro
2
Première page
192
Dernière page/numéro d’article
207
Langue
anglais
Résumé
Indigenous peoples in Canada’s North, especially youth, are increasingly using creative visual arts, such as film, video, and new media technologies to portray their own realities and their personal view of the surrounding environment, thereby contesting colonial, stereotyped media representations of First Peoples. To analyze the youth geography—a sub-discipline of human geography—of nuna (“land” in Inuktitut) and istchee (“land” in Cree) and to understand the distinctive and contemporary meanings that Inuit and Cree young people give to the land, we carried out participatory video (PV) workshops in three Inuit and one Cree communities in Nunavik in 2016, 2017, and 2019. In this paper, we give an account of the nuna/istchee PV project as a method for engaging with young Indigenous people, as a means to develop an Indigenous youth cultural geography in the Arctic. We discuss the effects of PV on the different actors involved in the research process: young Inuit and Cree participants and their communities, the participating schools, and researchers.
PID Serval
serval:BIB_DC3B97F60F7A
DOI
10.14430/arctic77586
WOS
001065578500006
Permalien
https://iris.unil.ch/handle/iris/155371
Open Access
Oui
Date de création
2024-05-23T13:15:36.100Z
Date de création dans IRIS
2025-05-20T22:52:24Z
  • Copyright © 2024 UNIL
  • Informations légales