• Mon espace de travail
  • Aide IRIS
  • Par Publication Par Personne Par Unité
    • English
    • Français
  • Se connecter
Logo du site

IRIS | Système d’Information de la Recherche Institutionnelle

  • Accueil
  • Personnes
  • Publications
  • Unités
  • Périodiques
UNIL
  • English
  • Français
Se connecter
IRIS
  • Accueil
  • Personnes
  • Publications
  • Unités
  • Périodiques
  • Mon espace de travail
  • Aide IRIS

Parcourir IRIS

  • Par Publication
  • Par Personne
  • Par Unité
  1. Accueil
  2. IRIS
  3. Publication
  4. Retrieval or nonretrieval strategies in mental arithmetic ? An operand recognition paradigm
 
  • Détails
Titre

Retrieval or nonretrieval strategies in mental arithmetic ? An operand recognition paradigm

Type
article
Institution
Externe
Périodique
Memory & Cognition  
Auteur(s)
Thevenot, C.
Auteure/Auteur
Fanget, M.
Auteure/Auteur
Fayol, M.
Auteure/Auteur
Liens vers les personnes
Thevenot, Catherine  
ISSN
1344-1352
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2007
Volume
35
Numéro
6
Première page
1344
Dernière page/numéro d’article
1352
Langue
français
Résumé
According to LeFevre, Sadesky, and Bisanz, averaging solution latencies in order to study individuals' arithmetic strategies can result in misleading conclusions. Therefore, in addition to classical chronometric data, they collected verbal reports and challenged the assumption that adults rely systematically on retrieval of arithmetic facts from memory to solve simple addition problems. However, Kirk and Ashcraft questioned the validity of such a methodology and concluded that a more appropriate method has to be found. Thus, we developed an operand recognition paradigm that does not rely on verbal reports or on solution latencies. In accordance with LeFevre et al., we show in a first experiment that adults resort to nonretrieval strategies to solve addition problems involving medium numbers. However, in a second experiment, we show that high-skilled individuals can solve the same problems using a retrieval strategy. The benefits of our paradigm to the study of arithmetic strategies are discussed.
Sujets

Humans

Mathematics

Mental Processes

Mental Recall

Reaction Time

Recognition (Psycholo...

PID Serval
serval:BIB_FC57FF901C33
PMID
18035632
Permalien
https://iris.unil.ch/handle/iris/234172
URL éditeur
http://download.springer.com/static/pdf/741/art%253A10.3758%252FBF03193606.pdf?originUrl=http%3A%2F%2Flink.springer.com%2Farticle%2F10.3758%2FBF03193606&token2=exp=1450779277~acl=%2Fstatic%2Fpdf%2F741%2Fart%25253A10.3758%25252FBF03193606.pdf%3ForiginUrl%3Dhttp%253A%252F%252Flink.springer.com%252Farticle%252F10.3758%252FBF03193606*~hmac=6e9d9e5de775b6c951ef01c29e3933ba1d76a7f6a21423f13f55895fd6e58159
Date de création
2015-11-05T10:11:57.640Z
Date de création dans IRIS
2025-05-21T05:23:41Z
  • Copyright © 2024 UNIL
  • Informations légales