Titre
Autonomie individuelle, prudence et autorité : trois enjeux pour l’enseignement supérieur au XXIe siècle. Une brève étude de philosophie politique de l’éducation à visée prospective.
Type
article
Institution
UNIL/CHUV/Unisanté + institutions partenaires
Périodique
Auteur(s)
Camille, Roelens
Auteure/Auteur
Liens vers les personnes
Liens vers les unités
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2021
Langue
français
Résumé
This article considers what thinking about higher education might look like in the perspective of a fully inclusive society of individuals in the 21st century. We mobilise the resources of political philosophy of education serving this prospective ambition. We focus our analysis on three key concepts: individual autonomy, prudence and authority. Thus, we suggest a new understanding of the posture of teaching authority, understanding it first of all as a posture of service. It must indeed allow the trained students to develop their prudential abilities in a changing and problematic world. This also involves the social role of the University.
PID Serval
serval:BIB_277ECF742141
Date de création
2022-01-03T19:58:12.363Z
Date de création dans IRIS
2025-05-20T19:10:38Z