Titre
Stabilité à long terme des scores du WISC-IV : forces et faiblesses personnelles
Type
Institution
Périodique
Pratiques Psychologiques
Auteur(s)
Kieng, S.
Rossier, J.
Favez, N.
Geistlich, S.
Lecerf, T.
Liens vers les personnes
Rossier, Jérôme
Liens vers les unités
Institut de psychologie (IP)
ISSN
1269-1763
Statut éditorial
Publié
Date de publication
2015-06
Volume
21
Numéro
2
Première page
137
Dernière page/numéro d’article
154
Peer-reviewed
Oui
Langue
français
Notes
Long-term stability of the French WISC-IV index scores: Personal strengths and personal weaknesses
Résumé
L'intelligence étant considérée comme un trait stable à travers le temps, le psychologue fait des prédictions sur les futures performances de l'enfant à partir de l'interprétation des notes du WISC-IV. Or, la stabilité des notes au niveau interindividuel n'implique pas nécessairement leur stabilité au niveau intra-individuel. Par une procédure test-retest, la stabilité des catégories qui décrivent les performances, ainsi que la stabilité des forces et des faiblesses personnelles sont évaluées sur un échantillon de 277 enfants âgés de 7 à 12 ans. La stabilité catégorielle révèle que la classification en sept catégories qualitatives proposée par les concepteurs du WISC-IV ne permet pas des prédictions fiables. La stabilité des forces personnelles et des faiblesses personnelles est peu satisfaisante pour les différents indices.
Abstract
Intelligence is considered as a stable trait over time; psychologists make predictions about the future performance of the child from the interpretation of the WISC-IV scores. However, stability at interindividual level does not necessarily imply stability at intra-individual level. By a test-retest procedure, the stability of categories that classify the performances, and the stability of the personal strengths and personal weaknesses are evaluated on a sample of 277 children aged from seven to 12 years. Categorical stability reveals that the classification into seven categories proposed by the designers of the WISC-IV does not allow reliable predictions. The stability of personal strengths and personal weaknesses is unsatisfactory for the different index scores.
Abstract
Intelligence is considered as a stable trait over time; psychologists make predictions about the future performance of the child from the interpretation of the WISC-IV scores. However, stability at interindividual level does not necessarily imply stability at intra-individual level. By a test-retest procedure, the stability of categories that classify the performances, and the stability of the personal strengths and personal weaknesses are evaluated on a sample of 277 children aged from seven to 12 years. Categorical stability reveals that the classification into seven categories proposed by the designers of the WISC-IV does not allow reliable predictions. The stability of personal strengths and personal weaknesses is unsatisfactory for the different index scores.
PID Serval
serval:BIB_03B572C41658
Date de création
2018-01-16T21:32:32.336Z
Date de création dans IRIS
2025-05-20T16:39:35Z